سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جرایم خشن در روزهای آلودگی هوا بیشتر می‌شود؟


 

  • جرایم خشن در روزهای آلودگی هوا بیشتر می‌شود؟

    محمودرضا مومنی، متخصص آلودگی هوا و تغییر اقلیم  در کانال تلگرامی اش نوشت: نتایج تحقیقی که توسط دانشگاه‌ مینیسوتا (Minnesota) و دانشگاه ایالتی کولورادو (Colorado) در مجله Epidemiology به چاپ رسیده‌است نشان می‌دهد که هوای آلوده سبب می‌شود که افراد پرخاشگرتر و خشن‌تر شوند.

    در این تحقیق محققان وابستگی روزانه بین جرایم خشونت‌آمیز و غیرخشنوت‌آمیز و افزایش کوتاه مدت را در 301 شهرستان در 34 ایالت به‌مدت 14 سال برای ایالات متحده با استفاده از داده‌های آژانس حفاظت از محیط‌زیست آمریکا (‌EPA) و FBI مورد بررسی قرار داده‌اند.

    نتایج نشان داده‌است که رفتارهای بزهکاری خشونت‌آمیز مانند دعوا و درگیری با افزایش آلودگی هوا، حتی برای یک روز، افزایش یافته‌است. خطر جرایم غیر-خشنوت‌آمیز مانند دزدی اموال با افزایش آلودگی هوا افزایشی از خود نشان نداده‌است.

    در این تحقیق بیان شده‌است که درحالی‌که این تحقیق نمی‌تواند فرآینده‌های دقیق ارتباط آلودگی هوا و رفتار خشونت‌آمیز را شناسایی کند، ولی این اعتقاد وجود دارد که در معرض هوای آلوده قرارگرفتن یک تاثیر سریع بر روی مغز دارد که منجر به تغییرات رفتاری می‌شود.  

    به گفته این متخصص آلودگی هوا و تغییر اقلیم، هر روز ابعاد جدیدی از مضرات آلودگی هوا شناسایی می‌شود و اعمال هزینه‌های زیادی به جامعه و مردم نمایان‌تر می‌شود. به‌عنوان مثال آلاینده CO، که غلظت بالایی در زمان اوج ترافیک دارد، موجب کاهش عملکرد راننده، سردرد برای راننده و سرنشینان و شهروندان و مخصوصا بی‌حوصلگی برای آنها می‌شود و این موضوع ممکن است احتمال درگیری را افزایش دهد (هر چند نیاز به بررسی دقیق‌تری دارد).

    235231