سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خروج گاز کلر رادیواکتیو از یخ‌های قطب جنوب


 

  • خروج گاز کلر رادیواکتیو از یخ‌های قطب جنوب

    به گزارش ایرنا، محققان مرکز تحقیقات و آموزش علوم زمین و محیط زیست اروپا، در فرانسه در این مطالعه موفق به کشف یک نوع خاص کلر رادیواکتیو به نام chlorine-36 در منطقه ووستوک (Vostok) این قاره یخی شدند.

    به گفته این محققان، این گاز پس از بمباران هوایی ارتش آمریکا در حدود 60 سال پیش برای آزمایش تسلیحات هسته‌ای در اقیانوس آرام به این منطقه رسیده است. آنها متوجه شدند که این گاز از آن زمان در این منطقه باقی مانده و هنوز در حال منتشر شدن در محیط زیست است اما به طبیعت این منطقه آسیبی نمی‌زند.

    محققان گاز chlorine-36 را در دو منطقه متفاوت قطب جنوب طی یک دوره چند دهه‌ای آزمایش کردند. آنها متوجه شدند که در یک منطقه به نام Talos Dome، میزان این ماده شیمیایی رادیواکتیو به تدریج در بین فواصل زمانی سال‌های 1910 و 1980 کاهش یافت. اما در پایان این دوره، میزان این گاز تنها چهار برابر میزانی بود که به‌طور معمول انتظار می‌رفت. اما در منطقه‌ای که در نزدیکی آن قرار داشت به نام ووستوک، سطح chlorine-36 به اندازه قابل توجهی بالا باقی مانده بود؛ به‌طوریکه سطوح این گاز در سال 2008 هنوز 10 برابر سطحی بود که به‌طور معمول انتظار می‌رفت.

    محققان گفتند: این موضوع نشان می‌دهد که یخ‌های این منطقه هنوز در حال رها کردن گاز chlorine-36 رادیواکتیو در محیط زیست اطراف خود هستند.