سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چرا با افزایش سن رگ‌های بدن سخت می‌شوند؟


 

  • چرا با افزایش سن رگ‌های بدن سخت می‌شوند؟

    در گذشته دلیل سفت شدن رگ‌ها با افزایش سن، ته نشینی کلسیم و دلیلی ناشناس شناخته شده بود. بر اساس آخرین نتایج بدست آمده توسط مولکولی به نام Poly ADP-Ribose این فرایند مورد آزمایش قرار گرفت. Poly ADP-Ribose یا PAR پروتئینی است که به هنگام آسیب سلول یا DNA آن ساخته می‌شود و کلسیم را به ذرات درشت‌تر تبدیل می‌کند. سپس این ذرات سخت شده و به دیواره رگ‌ها متصل می‌شوند و باعث کاهش قابلیت ارتجاعی آن‌ها می‌شود. به گفته Cathy Shanahan از لندن، این سخت شدن و یا بیو مینرالیزاسیون برای تولید استخوان بسیار ضروری اما در رگ‌ها بر بیماری‌های قلبی عروقی و سایر بیماری‌های مربوط به کهولت سن تاثیر می‌گذارد.  

    انتشار PAR در کشت سلول‌های مختلف از جمله بافت خونی انسان، با استفاده از تکنیک طیف سنجی رزونانس هسته‌ای (NMR) قابل بررسی بود. افزایش سن، فشار خون بالا و مصرف دخانیات باعث آسیب به DNA و در نتیجه ساخته شدن این پروتئین می‌شود. سخت شدن رگ‌ها نیز به عنوان یک محصول جانبی از فرایند PAR نیز به شمار می‌رود.  

    blood

    به گفته Melinda Duer از دانشگاه کمبریج، ما هنوز نمیدانیم چه چیزی این فرایند را کنترل و چگونه باید با آن برخورد شود. او همچنین افزود این دستاورد کاملا تصادفی بوده و به کمک آن توانستند یک درمان اساسی پیدا کنند. این درمان بر پایه یک آنتی بیوتیک به نام مینوسایکلین، که برای درمان جوش و آکنه مورد استفاده است پیش می‌رود و می‌تواند به فرایند جلوگیری از سفت شدن رگها سرعت ببخشد. در یک آزمایش کوتاه مدت بر روی موش، این آنتی‌ بیوتیک نشان داد که می‌تواند از تولید PAR جلوگیری کند.  

    با این حال، همچنان نمیتوان به طور 100% از سفت شدن رگ‌ها به دلیل کهولت سن جلوگیری کرد اما یک رژیم غذایی و تغذیه مناسب نقش بسیار مهمی را در برای کاهش احتمال آن دارند.  

    sciencealert
     

    2121




چرت زدن‌های روزانه باعث کاهش حملات قلبی و سکته مغزی می‌شود


 

  • چرت زدن‌های روزانه باعث کاهش حملات قلبی و سکته مغزی می‌شود

    پژوهشگران 3462 شرکت کننده سوئیسی را به مدت بیش از 5 سال مورد بررسی قرار دادند. آنها از شرکت کنندگان خواستند تا عادت‌های چرت‌های خود را یادداشت کنند و سپس ارتباط بین این عادت‌ها و بیماری‌های قلبی را مورد بررسی قرار دادند. این بررسی نشان داد که خواب‌های کوتاه (یک یا دوبار در هفته) خطر حمله یا نارسایی‌های قلبی را در حالتی که فرد اصلا خواب‌های روزانه ندارد کاهش می‌دهد. این ارتباط با چرت زدن‌های مکرر و همچنین سن بالای 65 نیز دیده نشد. 

    جمعی از محققان که در این مطالعه نقشی نداشتند گفتند: درحالی‌ که مسیرهای فیزیولوژیکی دقیق ارتباط دهنده‌ی خواب‌های روزانه با خطر بیماری قلبی‌عروقی مشخص نیست، این پژوهش به مباحث پیرامون پیامدهای سلامتی مرتبط با خواب‌های روزانه اضافه می‌کند و پیشنهاد می‌کند که شاید مدت خواب روزانه مهم نباشد؛ بلکه تعداد آن اهمیت داشته باشد.

    این نکته حاکی از مواردی است که در مطالعات قبلی مورد توجه قرار نگرفته و آن هم تکرار این خواب‌ها است. اما پیش از آنکه بخواهید این چرت زدن‌های کوتاه را در برنامه خود قرار دهید، باید بدانید که این یک مطالعه مشاهده‌ای بوده و نمیتواند دلیل و رابطه قطعی را بیان کند. 

    از دیگر محدودیت‌هایی که باید درنظر داشت این است که این مطالعه بر روی گزارش‌های خود شرکت‌ کنندگان در مورد تعداد چرت زدن‌ها متکی بوده و تعداد بیماری‌های قلبی نسبتا کمی (155 مورد) در این گروه دیده شده است که این امر موجب سخت‌تر شدن نتیجه گیری می‌شود. 

    به گفته ویراستار این مقاله، در حالی که هنوز زود است تا در مورد تاثیر مثبت یا منفی چرت زدن برای سلامت قلب و بدن نتیجه بگیریم، این مطالعه نشان می‌دهد که پاسخ چیزی فراتر از یک بله یا خیر ساده است و باید اطلاعات بیشتری در مورد خواب‌های روزانه کسب کنیم.

    sciencealert

    2121




چرا نوزادان اشک و عرق ندارند؟


 

  • چرا نوزادان اشک و عرق ندارند؟

    چرا نوزادان اشک و عرق ندارند؟

    چرا نوزادان اشک و عرق ندارند؟«تابناک باتو» ـ یک نوزاد تازه متولد شده، با صدای بلند گریه می کند که نشانه ای از سلامتی و قدرت اوست. در روزها و هفته های آینده به سرعت والدین به این گریه ها عادت می کنند؛ اما اگر از نزدیک نگاه کنید، خواهید دید که گریه یک نوزاد کمی متفاوت از کودکان بزرگتر است: اشکی وجود ندارد.

    البته اشک برای محافظت از چشم و مرطوب نگه داشتن آن لازم است. وقتی با احساسات شدید مانند غم، عصبانیت یا حتی خوشبختی مواجه می شویم، گریه می کنیم. این لحظات احساسی و گریه کردن باعث محافظت بیشتر از چشم می شود. اشک ها همچنین می توانند به ترشح هورمون های محرک استرس که ممکن است در زمان های سخت ایجاد شده باشند، کمک کنند.

    در حالی که نوزادان با مجاری اشک متولد می شوند، هنوز کاملاً رشد نکرده اند. آنها به اندازه کافی اشک برای پوشاندن چشم و مرطوب نگه داشتن آن تولید می کنند، اما برای تشکیل قطره هایی که باعث ریزش آن به گونه های چاقشان شود کافی نیست. پس از سه یا چهار هفته، مجاری اشک آور کودک معمولاً به اندازه کافی بالغ می شوند تا اشک های متشکل از احساسات قوی ایجاد کنند.

    چرا نوزادان اشک و عرق ندارند؟

    چشمان یک نوزاد تمایل به خشکی دارد و پوست آن نیز چنین می شود. مهم نیست که چقدر گرم است، یک نوزاد تازه به سختی برای دو هفته اول زندگی خود عرق می کند. دلیل این است که غدد عرق هنوز کاملاً کاربردی نیستند.

    انسان ها دارای دو نوع غدد عرق به نام غدد اکروکین و غده های آپوکرین هستند که هر دو در نوزادان حتی با وجود اینکه عرق نمی کنند، کامل شکل گرفته است. غدد آپوکرین عرق را از طریق فولیکول های مو ترشح می کنند، اما تا زمانی که تغییرات هورمونی در دوران بلوغ رخ ندهد، فعال نمی شوند.

    غدد اکرین در ماه چهارم بارداری شروع می شوند و ابتدا روی کف دست جنین و کف پا قرار می گیرند. تا ماه پنجم، غدد اکرین تقریباً کل بدن را تحت پوشش خود قرار می دهد. بعد از به دنیا آمدن نوزاد، فعالترین غدد اکرین در پیشانی هستند.

    از آنجا که نوزادان نمی توانند کاملاً عرق کنند، برای خنک شدن به کمک احتیاج دارند. باید مراقب علائم گرمای بیش از حد از جمله: پوسته پوسته شدن پوست، تنفس سریع و پی در پی و کاهش فعالیت بازوها و پاهای نوزاد باشیم.

    منبع: شفقنا زندگی




عکس روز: مرد پرنده بر فراز مانش


 

  • عکس روز: مرد پرنده بر فراز مانش

    همشهری آنلاین: فرانکی زاپاتا، مخترع فرانسوی پس از عبور از کانال مانش در نزدیکی ساحل سنت‌مارگرت در بندر دوور انگلیس سوار بر هاوربورد پرنده با موتور جتش پرواز می‌کند.

    Flyman

    زاپاتا برای نخستین بار در 5 مرداد تلاش کرد با «تخته پرنده‌اش» از روی کانال مانش عبور کند، اما ناموفق ماند.

    Steve Parsons/PA

    کد خبر 450586




‌درگذشت استادی که پدر تاریخ عثمانی در ایران بود


 

  • ‌درگذشت استادی که پدر تاریخ عثمانی در ایران بود

    به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، وهاب ولی که شامگاه چهارم مهرماه بر اثر بیماری قلبی و ریوی درسن 80 سالگی در بیمارستان شهید مدنی تبریز دارفانی را وداع گفت، جمع? 5 مهر در بخش مشاهیر و نامداران آرامگاه تبریز به خاک سپرده شد.

    بدون‌شک باید وی را در زمره محدود محققان برجسته و ممتاز کتب تاریخی و ادبی ترکیه و منطقه قفقاز دانست که آثاری چون؛ ادیان جهان باستان(چهار جلد)، تاریخ عثمانی(3 جلد)، نگاهی به روند نفوذ و گسترش زبان و ادب فارسی در ترکیه، قفقاز و سیاست امپراتوری عثمانی، تاریخ بلخ از غزنویان تا مغول، اوغوزها، غزها، نوشته پروفسور فاروق سومر، جلوه‌هایی از فرهنگ ایرانی در آناتولی پیش از اسلام، ابن تومرت و موحدون، روند اصلاحات در امپراتوری عثمانی، مرو در دوره خلفای راشدین، تأثیر اندیشه‌های ابن خلدون بر تاریخ‌نگاران عثمانی، مفهوم تاریخ در منظومه فردوسی، امپریالیسم و تخریب فرهنگی اقتصادی در جهان سوم، فایده و ارزش تاریخ، نشو و نمای ایران به مثابه یک حکومت ملی، مدرس،  تاریخ و سیاست، نگاهی به تشکیلات دولت‌های قراقوینلو و آق قوینلو، مرو در دایره‌المعارف اسلام، تاریخ‌نگاری در دوره تیموریان و ده‌ها مقاله و تالیف دیگر را در کارنامه‌ درخشان خود دارد.
     
    وی در زندگی‌نامه خودنوشتش آورده است: «در 22 اسفند سال 1317 در شهرستان مهاباد به‌ دنیا آمدم. در همان اوان کودکی به سبب شغل پدر که بازرگان بود، همراه خانواده ناچار عازم تبریز شدم. تحصیلات دبستانی و دبیرستانی را در تبریز به پایان رساندم و در سال 1336 موفق به کسب مدرک دیپلم دبیرستان شدم. با اصرار خانواده که باید شغل پدر را ادامه دهم ناچار به ترک تحصیل به مدت پنج سال گشتم، ولی علاقه‌ام به ادامه تحصیل سبب شد دست از شغل آزاد بشویم و در ‌آزمون کنکور سال تحصیلی 42-1341 شرکت کنم که در نتیجه، در رشته تاریخ دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز پذیرفته شدم و به ادامه تحصیل پرداختم.

    پس از دوره لیسانس که در سال 1344 پایان یافت (دوره کارشناسی در آن زمان سه سال بود). برای ادامه تحصیل در تهران، در آزمون کارشناسی ارشد دانشسرای عالی (دانشگاه تربیت‌معلم) قبول شدم و این دوره را نیز در سال 1345 به پایان رساندم. در همان سال برای ادامه تحصیل عازم کشور ترکیه شدم و در رشته تاریخ دانشکده زبان، تاریخ و جغرافیای دانشگاه آنکارا دوره دکتری را شروع کردم و سرانجام در سال 1349 موفق به اخذ مدرک و درجه دکتری در تاریخ معاصر ایران شدم.
     
    همزمان با چهار سال تحصیل در ترکیه در خانه فرهنگ ایران در آنکارا مشغول تدریس زبان فارسی و تاریخ ایران برای دانشجویان ترک رشته زبان فارسی و تاریخ نیز بودم. پس از بازگشت به ایران، به مشهد رفتم و از بهمن‌ماه 1349 در رشته تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشغول تدریس گردیدم، اما پس از دو و نیم سال از طرف ساواک ممنوع‌التدریس شدم. ناچار به تهران آمدم و پس از مرارت‌های زیاد به عنوان‌ کارشناس فرهنگی در وزارت علوم و آموزش عالی وقت به کار اداری و اجرایی پرداختم که تا سال 1358 ادامه داشت.

    در سال 58 ابتدا مدیرکل امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان کشور شدم و بعد از چند ماه به‌عنوان مدیرکل دفتر وزارتی وزارت علوم و آموزش عالی منصوب گشتم و به کار اجرایی ادامه دادم. در طی این مدت البته به تحقیق و کار ترجمه و تألیف مقالات نیز می‌پرداختم. در سال 1360 از شغل مدیریت کل استعفا کردم و در پژوهشگاه علوم انسانی سابق به کار پژوهشگری مشغول شدم. بعد از تشکیل مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی فعلی) که از مجموع یازده مؤسسه، پژوهشکده و بنیاد شکل گرفته بود، به این مؤسسه انتقال یافتم. در مؤسسه مزبور که هنوز پژوهشکده‌های جداگانه در آن شکل نگرفته بود، ابتدا سرپرست گروه علوم اجتماعی، و بعد از شکل‌گیری پژوهشکده‌ها و تبدیل مؤسسه به پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در پژوهشکده تاریخ مسئول پژوهش در تاریخ ایران بعد از اسلام شدم و بعد نیز مسئولیت تحقیق در تاریخ کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز را عهده‌دار شدم.
     
    ضمن ادامه کار پژوهشی در این پژوهشگاه به تدریس در دانشگاه‌های شهید بهشتی، الزهرا (س) و دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در مقاطع سه‌گانه کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ادامه دادم. در آذرماه 1380 بنا به تقاضای خود از پژوهشگاه بازنشسته شدم. البته تا امروز هم‌چنان به کار تدریس و تحقیق، تألیف و ترجمه کتاب و مقاله ادامه داده‌ام. »